Friedrich Nietzsche

Ja då var det dags att fördjupa sig i Nietzsche. Jag blir bara mer och mer intresserad och för att förstå allting som han tänkte och tyckte, måste man gå in ännu mer på djupet om historian och även andra filosofer. Man måste liksom läsa mellan raderna och översätta hans filosofi till lite mer klarspråk. Nu har det blivit jättemycket text, och det skulle vara ett föredrag på 5 minuter som känns kan bli 10 just nu. Men hur kan jag då få folk att förstå, när jag måste ta bort saker som behövs för att förstå hans tankar och åsikter? Det går inte att bara ta det på ytan, men jag ska försöka så gott jag kan. Jag är verkligen nöjd med det jag har fått fram om honom. Nu är jag sugen på att läsa Zarathustra som är hans mest kända bok där hans tänkesätt framhävs mycket och det är den boken de flesta utgår från, som nazismen, och det är verkligen hur man tolkar det det han säger som betyder något. Det är väl något alla borde läsa om, att förstå grunden till Hitlers tankesätt, att det inte bara är han som är som han är och att det har med hur man tolkar saker. Liksom med bibeln, allting är utifrån hur man vill det ska vara. Jag kan tänka mig vissa delar i det Nietszhe säger låter troligt och jag börjar fundera över allting om världen. Det kan vara så? Ja och så kan man ju bara fortsätta att babbla i evigheter, men jag måste återgå till arbetet.

Kommentarer
Postat av: Teresia

Hej! Här har det ju hänt lite! Än så länge har du inte övergett din gamla blogg. Jag förstår dock om det blir lite mycket att ha två bloggar och en bilddagbok.

Vad händer för dig i helgen då? Låter intressant med Nietzsche.

Kram kram

2009-02-07 @ 11:18:28
URL: http://terla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0