Julpyssel med mamma

Årets första och nu har jag kommit igång med lite julkort, jag som inte ens tänkt göra några. Jag ska nog köra på etiketter som förra året. ( titta längst ner ) Men nu har jag börjat med 4 julkort så jag får väl ta och avsluta dem någon dag. Sen ska jag göra ett litet ljus/blom arrangemang till mormor. Till mor och far blir det nog också något jag har skapat, men det funderar jag fortfarande på.


Tänkte berätta lite kortfattat om hur man kan göra/börja med ett kort, men det här är bara del 1 i kortskapandet.

Ta inslagspapper, servetter, eller vad du nu vill ha!
Klipp ut ditt motiv och sätt det på ett speciellt papper då det är lite hårdare papper på ena sidan och på den andra ett klisterlager. Om du inte har det kan du limma fast det på ett lite hårdare papper men då måste du ha ett bra lim. Det finns speciella att köpa som är bra för servetter.

Klipp ut motivet och nu har du ett motiv som du kan klistra fast på ett kort eller om du har en annan idé.

Med de här tomtarna började jag på samma sätt.
På den högra gjorde jag istället flera stycken tomtebitar för att försöka skapa lite liv i bilen, tredimensionellt. När jag klippt ut alla bitar/lager satte jag små speciella fyrkantiga bitar på baksidan av alla små bitar. De småfyrkantiga bitarna har klister på fram och baksida och de gör så att det blir lite höjt emellan varje lager.

Den vänstra tomten blir lite udda med de små pärlorna. För att få de måste man ha ett genomskinligt gummipapper kan man säga, då det är klister på båda sidorna. Först sätter man på motivet, nu tomten, på ena klister sidan. Sedan klipper man ut tomten. Det man ska tänka på nu är att man ska klistra på tomten åt fel håll för du vill ha klistret på motivet. Nu har det genomskinliga gummit kvar sitt skydd på den andra sidan så då måste du ta bort papperet (som skyddar klistret) så att du får klistersidan. Nu ska du lägga tomten bland småpärlorna och se till så att alla fastnar.

Jag ville åtminstone försöka förklara, men jag får gå in lite mer på pärlbiten en annan gång då jag dokumenterar hela biten. Fattar ni någonting? haha


Etiketter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0